Friday, 7 June 2019

Dari Selatan ke Utara Thailand: Piazza Palio (Part 11)

16 Dec 2018
Ahad

Salam Aidilfitri semua......
Layan Blues kiter di hari raya ke-4 ni. Sebenarnya menghitung hari nak buka sekolah ni. Adoiiii la......Kalo cuti sebulan kan bagus...Ehhh?? Tetiba...


Khao Yai memang terkenal sebagai salah satu kawasan yang menjadi tumpuan pelancong. Salah satunya ialah Piazza Palio, destinasi seterusnya yang kami kunjungi selepas menikmati makanan yang enak di Restoran Salasa tadi."Palio" dalam Bahasa Itali bermaksud Perlumbaan kuda. Manakala  perkataan "Piazza", diambil dari perkataan Inggeris-"Plaza". Terletak kira-kira 220 km di timur laut Bangkok, Piazza Palio menghidangkan kita suasana seolah-olah berada di Tuscan, Itali. Sesuai dengan fungsinya sebagai kawasan tarikan pelancong, maka terdapat banyak kedai menjual pelbagai barangan cenderahati, pakaian, makanan ringan dan sebagainya. Jika rasa kehausan boleh singgah minum secawan kopi di cafe yang terdapat di sini. 

Parking kete kat luaq
pintu masuk
Dah nampak dah gaya Inggeris
Ibarat macam berada di Italy katanya tapi sayang.....suhu agak panas.
Jam & Kuda jadi mercu tanda
Rasanya ramai yang saja jalan2 sekadar amik gambar. 
cantik bunga hijau tu
Palio Piazza dimiliki oleh Khun Phinai Dhadasih, pemilik kebun anggur ternama di Pak Chong.  Pada suatu ketika, beliau pergi bercuti di Florance, Itali. Suasana yang cantik dan tenang itu membuatkannya jatuh hati, seolah-olah ingin berlama-lama di situ. Beliau mendapat idea untuk membawa gaya Italian ini ke tempatnya, agar kenangan indah itu dapat dirasai dan dikongsi bersama keluarga dan masyarakat di tempat sendiri. Pulang dari bercuti beliau dan rakan-rakannya membangunkan sebuah pusat membeli belah di atas tanah seluas 1-2 hektar bercirikan gaya Italian yang diberi nama Piazza Palio. Untungnya Palio terletak berdekatan dengan Taman Negara Khao Yai, iaitu taman negara pertama dan tertua di Thailand. Sudah pasti aura Taman Negara itu, sikit sebanyak kena tempias pada Palio.

Kat sini S dapat beli mangkok tingkat yang diidamkannya
Banyak patung arca yang berada di bawah kategori 18xx. Kena berfikiran terbuka dan melihatnya dari sudut positif
Dalam ni ader galeri
Walaupun Palio dikatakan pusat membeli-belah, yang kita bayangkan bangunan mega seperti MKM di Bangkok, namun di Palio tidak ada bangunan mencakar langit dibina di sini. Paling tinggi bangunan 2 tingkat. Semuanya mirip dengan suasana di Old Bridge, Florence. Terdapat lebih dari 120 gerai yang mana setiap satunya dinamakan dengan nama tokoh-tokoh terkenal dari Itali seperti Dante, Raphael, Michaleangelo, Leonardo Da Vinci, Filipo dan Donatello. Di sini juga kita dapat melihat beberapa hasil karya seni Eropa yang telah diimitasi, dijadikan sebagai dekorasi di Palio. Antaranya ialah  arca patung gangsa karya Auguste Rodin- Le Baiser dan lain-lain. Pendek kata semuanya ada di sini, dari kedai farmasi, restoran, butik, kedai runcit, aiskrim, jajan, barangan kraf, kedai seramik dan sebagainya.



So korang kalo datang Bangkok jangan skip Khao Yai, sebab banyak tempat menarik di sini. Hanya perlukan masa lebih kurang 2-3 jam perjalanan dengan memandu dari Bangkok. Senang je nak jumpa tempat ni sebab dier dekat dengan Taman Negara Khao Yai di Thanarat Road. Cuma satu je kurangnya, tak ada pengangkutan awam untuk membawa kita terus ke sini melainkan kiter bawa kete sendiri/ sewa kete atau kiter join pakej pelancongan yang ditawarkan oleh syarikat tempatan. Palio memang sesuai untuk percutian bersama keluarga sebab tempat ni kecik je, kira2 30 minit kiter dah abih round 1 kawasan ni.

Amik aura Itali, manatau ader rezeki nanti boleh jejak kaki ke sana. Inshaallah.....
cakkk....
Ala2 Che Ta tapi tak menjadi....
upppssss......🙈🙈
Bila tiba remang senja,  baru kami teringat nak kembali ke pangkal jalan 😝 Itupun masih ada hati nak tengok pasar malam. Pakcik tak banyak soal, terus dibawak nyer kami singgah ke Pasar malam Pak Chong. Pasar malam ni kecik je. Sangat banyak makanan tempatan dijual di sini, tinggal kau ble makan dengan tidak je. Tak ader yang menarik mata untuk dibeli, cumanya kebanyakan dari kami beli buah-buahan dan aku, sudah pasti mangga menjadi pilihan di hati. Tak banyak gambaq aku amik, ini je ader.

Sotong
Jajan
Sotong campo Udang
Sayuran. Banyaknya cabai dier....
Lauk pauk
Selesai untuk hari ni. Sebelum masuk bilik sempat pula kami berjalan kaki ke 7E, kebetulan dekat sangat, sebelah ni je. Apa lagi.....memborong meji la aku, buat bekal minum sebelum tidoq.

Kos Hangus hari ni:

Sewa Van Pakcik Harris untuk 3 hari: $1000/ RM 132.65
Makan Salasa Restoran: $ 73/ RM 9.68
7E (Bangkok): $ 62.50/ RM 8.29
Mangga di Night Market: $ 50/ RM 6.63
Ent. Fee: Saraburi: $ 80/ RM 10.61
7E Pak Chong: $ 75/ RM 9.95

Jumlah Keseluruhan: $1340.50/ RM 177.80

Bersambung.....

Rujukan:
http://bomanta.com/thailand/palio-khao-yai-village-mall-suasana-itali-di-thailand/

Sunday, 19 May 2019

Dari Selatan Ke Utara Thailand: Menjejak Bunga Matahari di Saraburi (Part 10)

16 Dec 2018
Ahad
Gambar:S
Kami meneruskan perjalanan menuju ke Ladang Bunga matahari di Saraburi. Sebenarnya ada satu lagi ladang di Lop Buri, tapi sebab depa yang lain dah pegi tahun lalu, jadi pegi ke Saraburi pula. Tempoh masa perjalanan dari kebun strawberry tadi ke Saraburi lebih kurang 1 jam 15 minit. Saraburi merupakan salah satu daripada wilayah pusat (changwat) Thailand. Berjiran dengannya ialah Lopburi, Nakhon Ratchasima, Nakhon Nayok, Pathum Thani, dan Ayutthaya. Kawasan ini dipercayai dibina pada tahun 1548 semasa pemerintahan Raja Maha Chakkraphat Ayutthaya, untuk dijadikan sebagai pusat merekrut tentera.



Terletak di sebelah timur lembah Sungai Chao Phraya, yang mana ia terlindung oleh dataran tinggi manakala bahagian barat pula kebanyakannya adalah dataran rendah. Terdapat 2 taman negara terletak di wilayah ini iaitu Namtok Chet Sao Noi dan Phra Puttachai. Taman Negara Namtok melindungi 28 km persegi hutan di sekitar air terjun yang indah. Taman Negara Phra Puttachai pula melindungi Hutan Khao Sam Lan, yang terdiri daripada landskap berbukit dan merupakan sumber air kepada beberapa sungai dan air terjun disekitarnya. Puncak tertinggi ialah Khao Khrok, berketinggian 329 m dari aras laut. Kawasan 44.57 km persegi ini telah diisytiharkan sebagai taman nasional pada tahun 1981.

Akhirnya kami tiba di Saraburi. Saujana mata memandang, tapi depa kata tahun lalu kat Lop Buri bunganya lagi tinggi dari ketinggian manusia dan lebih luas dari ni. Oleh kerana ia adalah kawasan ladang, maka panasnyer boleh tahan. Z tak nak turun sebab panas katanya, lagipun depa dah pegi tahun lalu. Aku, KD dan KT yang tak penah pegi lagi, kena turun, rugi owhhh.....tapi kena bayar la pula. Depa kata kat Lop Buri tu tak payah bayar pun, free je. Ini la namanya dugaan hidoppppp......di saat kau nak menjimatkan ongkos selagi boleh, ader2 je dugaan. dengan tangan terketar2 aku keluaqkan duit sebanyak 80 Bath, nanti boleh p ladang carnolla. Ya Allah ya tuhan ku, kau jauhkan la aku dari tipu helah duniawi...Giteww aku menitip doa dalam hati. 😎 Macam banyakkan 80 Bath tu, Rasa bagai 80 hengget, padahal RM 10.50 je lebih kurang. 😂

Bunga-bunga matahari, kembang mekar, harum mewangi....
Begambar dengan Raja Rimba...
Nasib baik ader payung, kalo tak rentung, korang pun tak kenal aku. Dah la balik Labuan seminggu sebelum meeting.....
Bergambar dengan awek Jepun.
Masa kecik dulu tak puas main buai, jadi dah besaq ni, teringin pula....
Kami di ladang carnolla dan sunflowerrrrrr.......
Saraburi mempunyai iklim savana tropika atau iklim lembap kering tropika. Kebiasaannnya kawasan yang mengalami iklim sebegini mengalami musim kering yang agak ketara. Hujan turun sesekali sahaja. Namun sekitar bulan mei- oktober, kawasan sekitar Saraburi menerima hujan paling banyak. Purata suhu tahunan ialah 28-29*C. Suhu maksimum purata 33-34* C dan purata minimum suhu 23-24* C. Bunga matahari yang ada di Thailand tidak akan berbunga sepanjang tahun. Kalo nak tengok kena datang dari Nov- Januari. Itu sedang2 elok bunga mekar dan meninggi. Bunga matahari yang matang boleh mencapai ketinggian diantara 90-170cm dan ia tumbuh menghadap arah matahari terbit. Biasanya ia akan hidup subur di kawasan tanah tinggi dan menerima cahaya matahari yang banyak. Dari jauh kita boleh terhidu bau harus kuaci yang digoreng tanpa minyak. Banyak gerai menjual makanan ringan di sini termasuk lah kuaci tadi. KH whatsapp, kalo dah siap amik gambar dier ajak g ladang Carnolla pula, sebelah ni je. 




Teruja, tempat sama, gaya je lain....😂
Panas menyebabkan perut terasa sangat lapar. Kami maklumkan pada Pakcik untuk bawa kami ke Restoran Salasa. Ia dipunyai oleh keluarga muslim, ibu nya boleh berbahasa melayu loghat kelantan. Sebelah restoran ni pula ada Resort Salasa Hill. Boleh tahan sedap menu di restoran Salasa ni. Dari saraburi ke sini mengambil masa kira2 1 jam perjalanan. Kami jemput Pakcik makan sekali, tapi dier tak nak. Rupanya restoran salasa ni akan bagi makan free kepada para pemandu pelancong. Alhamdulillah moga murah rezeki....


Muka tak sabar nak makan....
menu
Tempat solat
Tempat amik air semayang-wanita
Lepas makan kami terus je solat kat sini. Ada disediakan musolla. Ketika kami sampai tak ramai yang datang makan kat sini.....Destinasi seterusnya ialah ke Piazza Palio......

Bersambung.....

Rujukan:

Saturday, 18 May 2019

Dari Selatan ke Utara Thailand: Kebun Strawberry, Khao Yai (Part 9)

16 Dec 2018
(Ahad)

Minggu ni kiter cuti 3 hari. Yahoooo......masa untuk merajinkan diri menghabiskan cerita kembara kami. Doakan semoga idea untuk menulis terus datang tanpa dipaksa. 💪💪💪

*********************************************************************************
Minion dan rakannyer.....💚
Pagi yang gelap, kini sudah cerah. Kami bangun awal lebih dari biasa, sebab hari ni kami akan meninggalkan kota Bangkok dan meneruskan perjalanan ke Pak Chong, Khao Yai, bersama Pakcik Harris. Arghhh, agak sayang meninggalkan Monumer ni sebab sangat selesa, bersih dan tenang. Tapi dalam banyak2 tempat kat sini la aku kena cramp kat kaki. Uhhh....sakitnyer, dari mata mengantuk terus celik. Tak tau apa punca, kalo kata kena aircond, tak juga sebab katil aku kat bawah dan terlindung dari terus kena angin. Oh ya, kemarin dulu Pakcik Harris pesan, dier akan amik kami di luar (Jalan besar), sebab kami deal terus dengan dia, bukan melalui pihak hostel. Tak ada breakfast disediakan di hari terakhir ni. Dalam jam 7.45 am, Abg Pok kata Pakcik Harris dah ada kat luar, jadi yang dah selesai bersiap angkut beg memasing menuju ke van Pakcik kat luar sana. Tak de la jauh mana jalan kaki, dekat je dalam 3 minit. Tak sempat keti basah kau dah sampai.....Gitewww ibaratnyer. Sempat pula aku singgah 7E beli Meji. 😋

Dalam Van, Pakcik isi minyak......sempat lagi singgah 7E kat sini pula. Pendek kata asal jumpa 7E je mesti singgah.
Jarak perjalanan dari Kota Bangkok ke Khao Yai ialah 173km, kira-kira 2 jam 30 minit. Jauh juga kan. Orang kata semakin kita menuju ke utara, suhu akan semakin sejuk terutamanya di Chiang Mai. Tapi sepanjang kembara kami aku rasa macam sama je dengan Malaysia. Panas lit2. Mungkin belum  tiba musim gelombang angin sejuk dari China. Khao Yai yang telah dinobatkan sebagai salah satu tapak warisan dunia oleh UNESCO,  merupakan bandar ketiga terbesar di Thailand. Terdapat empat wilayah atau daerah di Khao Yai iaitu Saraburi di sebelah barat, Nakhon Nayok dan Prachinburi di sebelah timur, manakala Nakhon Ratchasima pula di sebelah utara. Puncak tertinggi di Khao Yai terletak di Khao Rom dengan ketinggian 1,351 m dari aras laut. Akhirnya kami tiba di destinasi yang dituju iaitu Bann Yang Tree homestay yang terletak di Pak Chong, Khao Yai. Lama kami menunggu, tapi tak de orang. Sunyi je, hari minggu orang pegi sembahyang agaknya.

Tak de orang, macamana nak check in....
Sudahnya kami merayau2 di perkarangan homestay ni. 
Dari luar nampak cantik dan mewah.
besar nyer rumah...
Sempat KT berkenalan dengan Cik Bunga....
Setelah lama menunggu baru la datang pekerjanya, ker owner homestay ni? Tak pasti la, yang penting dah boleh simpan beg. Sempoi je pakai selipar Jepun dengan short pants. Akhirnya kami dapat bilik. KL dengan husband dapat 1 bilik, kami pula geng gegirl dapat 1 bilik ala2 studio. Dalam ni ada 1 bilik kecik lagi, ada 3 katil Queen, ada TV tapi tak pasang pun, ada jajan sikit (Biskut dier manis gilerr), ader ais box, ader kettle dan ada toilet. Tak ada dapur disediakan di sini. Oleh kerana kami bertiga kurus, mulus jadi aku, Z dan A share katil. Cuma aku tak suka kat tengah, macam tak bernafas rasanya.
Bilik kami kat hujung sebelah kiri tu, tingkat bawah. 
Ada 1 bilik lagi dalam ni. Ini tempat KT dan KH. Kami punya kat luar. Sape punya bantal bucuk tu, ngaku cepat!! 😂
Bilik mandi. Tak ada selipar ok.....benci la....😓
Mulanya aku kecewa dengan bilik ni, sebab tak sama macam Monumer. Hehhehe....giler tak aku. Tapi redha aje la untuk 2 hari ni. KH kata tempat ni dekat dengan pekan Pak Chong, dimana di situ ader gerai makan halal di sebelah Pasar Malam. Homestay ni kami dah bayar awal sebelum kembara lagi iaitu sebanyak RM 102 untuk 2 malam. Selesai masukkan beg, kami pun bergerak menuju ke destinasi pertama. Tak tau nama tempat ni sebab ditulis dalam tulisan Thaland, tapi macam kebun strawberry. Mana tau? sebab ader banyak gambar strawberryyyyyyyyy.......Kami 5 orang amik gambaq kat luar ni je. Kalo nak amik gambar close up dengan hiasan kat dalam tu kena bayar. Aku tak ingat berapa. Sebenarnya tempat ni tak masuk dalam iti, tapi Pakcik yang bawa....Ikut je la. Lagipun tak rugi apa, Kalo nak masuk kau bayar, tak nak tak pe. Itu je....

Tuan tanah ala2 model, tapi malu2 kucing 🙈
Depan pintu masuk
gengku yang tak masuk
Cantik kan....
Dengan menyandarkan landskap semulajadi yang subur, lembah, air terjun dan biodiversiti yang kaya dengan flora dan faunanya, menjadikan Khao Yai destinasi percutian sepanjang tahun yang menjadi pilihan pengunjung tempatan mahupun luar negara. Jadi jangan lupa masukkan Khao Yai dalam iti korang tau....

meriah dengan bunga-bungaan
Sape nampak KL??
Bahagia je dier walaupun amik gambar selfie je


Sape ble baca? apa maksud nyer....
💕
Tnggu sikit masa lagi mungkin baru penuh bunga kat sini
Pokok strawberry
Kat luar ni pun cantik juga. 
KT nak minta strawberry tu, tapi minion tak nak.....😹
Hello.....
Dalam setengah jam kami pun bergerak menuju ke saraburi. Misi menjejak sunflower katanyer.....

Bersambung.....

Rujukan:
http://www.thailand-guide.com/khao-yai/