Thursday, 23 July 2015

Hanoi: (3) Ke Sung Sot Cave...

3 Jun 2015
Hari yang sama....

Akhirnya kami sampai jua ke "Star Cruise" kami...ehekheheheh...Lalu aku menjerit "HALONGGGGG BAYYY.....AKU DATANG!!!" #sambil melompat2 kegirangan, pastu Mat Salleh tu pandang semacam, dlm ati dier mesti cakap..."sakainyer la si Minah ni"...Terkejut bila si kawan tepuk bahu, aku toleh kiri kanan, rupanyer angan2 je...sib baik. Malu org tengok....:D

Sampai aje kami terus naik ke tingkat atas untuk menjamu selera. Dari hostel lagi kami dah req. mohon dihidangkan seafood saja. Dalam geng kami ni ader juga yang vegetarian. So geng vege dikumpul 1 meja, yang makan apa saja 1 meja. Sebelum makan, Tuant bgtau lepas makan kami ble berehat sebentar. Kira2 Jam 2.30 nanti bersedia untuk sesi lawatan.

Ohhhh...maaf bukan itu bahtera kami ...:D
lunch
Kak T berlatarbelakangkan bahtera Galaxy Premium...
Ruang bilik dalam Junk Boat ni, boleh tahan. Ok. Selesa. Ada toilet. Buka tingkap, cantik ajer pemandangan. Cuma satu. Satu je masalah dier....panas. Dalam bilik ader 1 je kipas dinding yang ble pusing2, tapi tak cukup power. Aircond ader tapi tekan2 remote tak fungsi......Kesian...Rupa2nya Tuant kata, waktu siang depa memang tak on aircond sebab kuasa enjin kurang power. Waktu malam je ada, sebab masa tu bahtera berlabuh so enjin diguna sepenuhnya untuk aircond. Emmm....patut lah.  
Ruang dalam dan luar bahtera...tak banyak gambar rupanyer untuk part ni.




Lepas solat, kami lepak kat dek boat. Uhhh....Ingat nak tido lah kejap kan, nan hadooo.....panas dlm bilik ni. lagipun dah p jauh2 belayar ni tak kan nak teperap aje dlm bilik kan. 

lepak bawah tangga pon ble, asal tak panas....:D



panas ka pok? hehehh....

konon la relax jemur bawah mentari, paduhal peluh berceceran.......

Mat Salleh tu selamba aje dok bawah panas, kami sume berebut cari tempat berbumbung...hehhehe





Tepat jam 2, kami naik bot kecik semula dan terus menuju ke destinasi pertama iaitu ke Sung Sot Cave. Sebelom cite panjang lagi, meh belanja banyak gambo pemandangan dan gambo muka menyemak kami, :D sepanjang perjalanan menuju ke Sung Sot Cave.....

Wajib pakai life jackets...
Kedai runcit atas boat 
si Tuant yang sporting

I tau kak T....u nak fokus pd mamat tu kan....hehehhe

ehemmmm....amboi Kak T......
Tangan sape nakal tu???
cantik
saujana mata memandang

Unik 
Indah
naga turun ke bumi, katanyer....
Sung Sot Cave..

Akhirnya kami tiba di jeti Sung Sot Cave. Dengan ketinggian sekitar 25m dari aras laut, maka eloklah kiranya kiter buat senaman ringan dulu agar urat2 kaki dan otot kian longgar untuk mendaki 100 anak tangga...uiihhhh.... Jujur aku katakan trip kali ni memang bagus untuk sape2 yang ingin menurunkan berat badan tapi tak pernah nyer nak berjaya. Sering gagal dalam sesi diet harian. Cuaca sangat panas...tapi bila masuk saja ke dalam gua terus macam disiram salju. Dingin. Rasa macam depa pasang aircoand je dalam ni, tapi memang sejuk ori. Keadaan dalam gua agak lembap tapi masih selamat dan agak selesa untuk ditelusuri.....

Dah sampai....
Gua batu kapur ni sama macam gua kat tempat lain, cuma ditambah lampu berwarna agar menaikkan lagi seri wajah. #Cehhh...mcm iklam Q-Puteh la pula......Apa yang unik nya di sini terdapat banyak stalaktit dan stalagmit pelbagai bentuk dan rupa. Tuant sering minta kami alihkan perhatian pada satu2 batu yang mirip sekian2 benda, haiwan dan sebagainya. Contohnya ada rupa monyet, kura2, naga dan sebagainya. Kadang2 ader nampak bentuk sesuatu tapi banyak kali juga la mata ku gagal melihat kemiripan batu tu yang salah satunya, katanya seperti "Mahagu yang sedang bertapa", tp tang mana tak tau. Iye kan aje la.....janji ko bahagia kan Tuant...:D. Tapi percaya la adik2, semua bentuk yang mirip seperti "sesuatu itu", terbentuk atau terhasil secara semulajadi, hasil daripada proses pelarutan air di kawasan batu kapur secara berterusan. Lama kelamaan larutan itu akan terus mengalir melalui batuan hinggalah ke hujung dinding gua, lalu berhenti dan menitis dari bumbung gua ke bawah. akhirnya terbentuklah stalaktit. Koloborasi antara hakisan air dan angin, maka akhirnya secara tak dirancang, semulajadi, bergerak bebas membentuk "rupa2"sepertimana yang kita lihat hari ini.  Ia memakan masa berjuta, malah berbillion tahun yang lampau.

ramai dah pelancong mai....
Tuant menerangkan sedikit semacam keistimewaan Halong Bay....
handsomenyer mamat kat belakang tu....
ehem.....
aku saje je jepret 2, 3 kali, yang sebenaqnyer aku nak fokus pd mamat baju merah tu.....ehekehekkkkkk....#gelak cik ponti






Dalam gua....Ader tak korang nampak mirip rupa "sesuatu"?












Rasa macam nak kebas je duit tu ditengah pokai dengan duit usd...depa main buang je. ishhhh.....


























Ok, Cukup lawatan ke Sung Sot Cave. Kaki dah mula rasa sakit. Esok nak naik gunung Kinabalu, elok la mai sini dulu bagi kaki mantap dan kuat, baru p naik kinabalu. Maaf naa.....banyak sangat gambaq kami :D.....Lepas ni destinasi kami mandi manda pula. Eh mandi??? aku bawa baju renang ka? .......:D Jumpa lagi.....

Note:
Tq Kak Has/ Kak T/ Zymah atas sumbangan gambar...