Posts

Showing posts from March, 2015

Mengembara Di Bumi Kampuchea (5): Menjejaki Sejarah silam Angkor Wat

Image
Dari sambungan: Part 4
11 Dis 2014
Seperti semalam, hari ni pun kena bangun awal. sebab nak tengok sunrise kat Angkor Wat katanyer......Memang ini lah juga impian paling besar yang membawa kami ke sini. Ingin menyelami dan melihat dengan mata sendiri tentang sejarah Angkor Wat yang sering disebut dalam buku Sejarah. Membaca dengan melihat sendiri, pengalamannya berbeza. Pilih lah mana satu yang
dimahukan...:) Lepas subuh kami turun, Salem dah ada menunggu diluar. Masih gelap. Sejuk pula tu...;p Nampak cuaca macam tak berapa nak ok. Suam2 kuku.



Angkor Wat ni sebenarnya merupakan sebuah kuil/ candi, terletak di bandar Angkor, Kamboja. Dibina pada pertengahan abad ke-12 oleh Raja Suryawarman II. Pembinaannya mengambil masa 30 tahun untuk siap. Uhh...cukup lama dan salute untuk kerja2 yang melibatkan tenaga manusia sepenuhnya, tapi kalo kiter tengok tak mustahil memang kompleks ni besar. Pada awal pembinaannya, Raja Suryawarman II memerintahkan pembinaan Angkor Wat perlu berlandaskan kepe…

Mengembara di Bumi kampuchea (4): SOUR SDEI Siem Reap...

Image
Dari sambungan: part 3
10 Dis 2015
Ahernyer sampai juga kami di Siem Reap.....horeyyyyyy!!  Driver buka pintu bas belakang. Nampak Salem dah ader kat luar menanti. Kapten Sapa "Hi Salem". Sempat aku belek muka kat cermin bas. Kot le muka dah serupa jembalang tanah. Alhamdulillah muka aku lagi. Salem tolong angkat barang kami, masuk dalam tuk2 dier. Tuk2 di Siem Reap ni lebih kecil berbanding dengan tuk2 di Phom Penh. Salem minta maaf dengan kami atas kesulitan yang berlaku. Oh ya aku baru perasan bas ni berhenti di hadapan deretan kedai. Memang tempat hentian bas tapi bukan perhentian bas rasmi. Ble ke ayat ni? Banyak Tuk2 menanti di sini untuk membawa penumpang ke destinasi seterusnya. 
Apa yang aku perasan Seim Reap kurang berdebu. Kenapa? Mungkin sebab kurangnya aktiviti pembinaan di sini. Bagus jua naik tuk2 ni, pemandangan terbuka luas tanpa sekatan. Murah. tapi cuma satu..berhabuk! Tak ada bangunan pencakar langit di sini. Rata2 bangunan berbentuk kecil tapi meninggi. …