Sunday, 4 January 2015

Mengembara ke Bumi Kampuchea: Phnom Penh (1)

9 Dec 2014 
(Selasa)

Tido tak lena malam tadi. Sejuk Gilerr….aku usha juga capsul hotel tu, punye mahal, takyah la. Numpang tdo kat surau tingkat 1. Bila Kak Senth sampai jam 11pm, Kami pindah ke Tingkat 3. Keadaannya lebih santai dan kurang sejuk. Ingat nak sambung tdo2 ayam kat surau Tingkat 3, tapi bau kasut la pula. Tengok ader 3 org je kat situ yang sedang tido. Aha….kasut sape tu?? Sudahnyer lepak kat luar sementara tunggu subuh. Masuk waktu, balik semula k surau, tukar apa2 yg patut, solat n berkemas. Ya..ya...ya… I ngaku tak mandi…:D...:D...:p


teka mana cikgu sejarah?
Trip kali ni macam biasa hanya kami bertiga. Di anggotai oleh seorang guru sejarah. Dua lagi, tukang mengekor pencinta alam :D. Aku sebenarnyer tak ada teruja sangat nak ke Kemboja. Cuma Angkor Wat dan Tonle Sap yang sering di sebut2 dalam sesi PDP, sedikit menarik minat untuk berkunjung ke sini. Nak tengok macamana rupa Tonle Sap yang katanya tasik air tawar terbesar di Asia Tenggara! Yang mengembang menjadi 6 kali ganda lebih luas apabila tiba musim hujan...WOWWW....itu sesuatu yang mengujakan!

Perbezaan masa antara Malaysia dan Kemboja ialah 1 jam. Malaysia jam 5, depa baru jam 4. Sama seperti di Indonesia. Jadi kita gembira dapat jimat masa.....:D. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam dan kami memang sengaja membeli tiket awal pagi supaya masa yang berbaki boleh digunakan untuk ronda2 Phnom Penh. Ayuh jangan buang masa. 

Melewati kaunter imigrasi (tetiba jadi indonesi, dah kenapa?? wekeke...) prosesnya ringkas, mcm biasa, tengok muka, scan jari, cop: selesai. Sebelum keluar dari bangunan airport, kami singgah ke kaunter informasi, bertanyakan berapa kos (biasa) untuk tuk2 dari airport ke bandar PP. Si gadis mengkhabarkan untuk tuk2 tambangnya USD7. Teksi pula tambangnya USD 9. Jarak antara Aport dengan bandar PP ialah 9km dan perjalanan mengambil masa kira2 30-40 minit. Nasib baik tanya tadi tau, kalo tak hidup2 dikenching dek si driver tuk2. Tuk2 berdaftar tu bukan tuk2 sapu. Sebelum naik kita tanya berapa tambang, dia kata USD9. ek eleh...Kak Sent kata kalo USD9 baik kami naik teksi. Dah terkantoi baru la si mamat tuk2 tadi cakap "ok la USD7". Ketika kami sampai jalan memang jam, orang nak p kerja kot sbb baru jam 9 lebih. Hon kedengara di sana sini. Sama macam kat HCM, Indo juga. kami tak de nak beli sim kad, tukar duit Riels juga tidak. Badang betul rasanyer... :D kalo tak, ble juga merasa duit berkepuk2 dalam poket. Sbb kami dah ada Iti, maklumat yang dikumpul rasanya cukup. Lagipun kat guesthouse nanti ader wifi free :D 

Oh ya kalo mampir ke sini pastikan anda membawa spec, juga mask. Oleh kerana aku rasa diri ini jelmaan Badang, maka aku tak bawa semua tu. Natijahnya dalam perjalanan menuju ke guesthouse, terpaksa jadi minah sepet dan tutup muka guna tudung. Nasib baik, tapi padan muka juga! :D baru kau tau betapa kura2 itu lambat berjalan sama seperti tuk2..:D Eh, aku perasan tuk2 tu lari tak selaju kuda. Aku tau la jalan jam.. tp dier mengaum macamana pun tetap lambat. ke sebab kami ni Badang, sebab tu dier jadi kura2...heheheh.

Hampir 35 minit berlalu kami pun sampai ke destinasi...si mamat Tuk2 bertanyakan andai kami ingin menyewa dia untuk 1 hari. Kak Sent kata, tak pe nanti kami cari sendiri. Setelah bersantai di bilik, kak sent sempat mengutarakan alasan kenapa dia menolak pelawaan si mamat tuk2. Sebabnya dia menipu soal harga tuk2 di airpot tadi. Ya betul juga.


Velkommen Guesthouse Phnom Penh 

18 Street 144, Daun Penh, Phnom Penh, Cambodia



http://www.velkommenguesthouse.com
+855 (0) 7775 7701

Harga semalam USD35= RM 68++
Masuk saja di sini kami di sapa dengan baik oleh receptionist. Kebanyakan masyarakat Kemboja boleh bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik. Soal grammar toksah sentuh la yang penting masing2 boleh paham. Yang ini aku tabik hormat, biarpun negara mereka jauh lebih mundur dari negara China. Tak lama kemudian kami di sapa oleh Mat Salleh handsome, tinggi, stylo yang mengalu2kan kehadiran kami, yang kemudiannya baru aku tau beliau merupakan pemilik jenama Velkommen Guesthouse (GE). Berhadapan GE ni ni pula terletaknya Velkommen Backpackers, yang pastinya menjanjikan harga yang lebih murah. Terpulang kepada masing2 punya keselesaan...:)
Rajinnyer...tapi bang nampak spiderman la.....
Dapat bilik tak de tingkap. Jadi la untuk sehari kan. kalo berhari2 mau kejang minda terkurung macam tu. Emm.....Ok sebab tadi me tak mandi, so sekarang me nak mandi. OK? Mesti u rasa I busuk macam durian kan??? :D :D :D

Janngan lafazkannya....(KRU)

Jangan persoalkannya
kenapa aku tak mandi, 
sebabnyer sangat leceh
nak kena ambil tuala dan mandian
lagi2 dalam airport
ahh persetahkan bau busuk
letak aje perfume berkati2....
Harum la jadinyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......

Bersambung..............



Mengejar Sakura Di Xi'an: Part 4: Muzium Teracotta

20 Mac 2017 (Isnin) Hari-3 Salam n Hi Sume.... Hari ni semua bangun awal. Awal2 pun aku subuh gajah juge. Bilik mandi cuma 1 jadi berg...