Wednesday, 21 May 2014

UNTUK PAGI KICAUKU MASIH MUDA

Photo By: Nanie Amat_2014


UNTUK PAGI KICAUKU MASIH MUDA

Tidaklah aku tahu apakah bening
pagi ini
kicauku diintip musibah ketika
kepak mudaku
belum teruji menangkis ancaman
yang aku dilepaskan memeta
belantara
untuk suatu pembelajaran hidup
hilangkan ketakutan
menjahit
kepahlawanan untuk hari depan
mentafsir
dahan dan daunan disamarkan
nafsu atau kebenaran untuk pesta umur
sebelum aku dihinggap kematian


Memang bahagia
meranting kehidupan
pada hijau belantara 
di bawah kolong matahari ini
ketika aku cuba 
tumbuhkan nafas 
perciumanku
mengenal
Tuhan

KOTA KINABALU

Friday, 16 May 2014

Surat Terbuka Untuk Sahabatku Mas n Lela....

Assalamualaikum n morning.....:)



Selamat Hari Guru kepada mak abah, guru2 ku di Sk Deliama 1, SK Gadong, SMK Seri Patiambun, SMK Limbang, PKSM, UPSI, rakan2 seperjuanganku d SMK Datuk Peter Mojuntin, SMK Labuan, Adikku Cik Ming, abg iparku Jumat Tamin dan semua warga pendidik. Tanpa Mu, Siapalah Aku.....Terima Kasih Cikgu! cewahhhhh........ucapan macam mak2 menteri2 jew.......hehheh...

Semalam, hari guru yg sgt bermakna. aku "bertemu" sahabat lama di sek. rendah dulu. sama2 menuntut ilmu d Sk Gadong. kami sangat rapat, tp terpisah haluan bila masing2 naik ke sek menengah. setelah berbelas tahun masing2 "hilang" dr radar, akhirnya kami "bertemu" walau hanya sekadar bertanya khabar d whatsapp. Mas, kawan baik aku. ayah dier cikgu sek kami. Lela pula, kakak aku dulu tunang ngan pakcik dier. Tp jodoh drg tak panjang, lagi sebulan nak kawen, Pakcik dier meninggal. Kesian. aku masa tu sek rendah lagi. sedih. memang kami sayang bakal abang ipar aku tp nak buat cemana, Allah SWT lebih sayangkan dia...:(

Bila ingat nama Mas n Lela, satu persatu memori lama muncul kembali dilayar minda....:) Ingat kamu, betapa rajinnya tani dulu mengusuk dinding sampai putih. hehheh......Natijahnya kiter sentiasa menang pertandingan kelas terbersih. laki2, bini2 sama rajin. Kan ngelat sama Cikgu Adi...Cikgu Adi?? Mas, Lela....ingat lagi kamu ngan Cikgu Adi Marhain?? Garang tp kerana ia garang la tani jadi seorang "manusia yang bertamadun".... Sekurang2nya tani nampak cahaya disebalik kegelapan.  Tq Cikgu Adi....tp secara jujurnya, ada part perangainya yg langsung aku nda berkenan n ndaku luan setuju. aku malas kan nyabut, tp aku rasa kamu pun ingat apa yg ku ingat. aku nda penah kena, kalau la aku kana, sumpah ndaku dapat maafkan ia. Cuma aku kesian kawan2 tani...tp bila dewasa mcm ani br aku terfikir, setiap manusia ni punya tahap pemikiran dan penerimaan yg berbeza2. ader bijak, sederhana, lambat menerima. Jadi sepatutnya beliau sebagai org dewasa (masa tu) tahu akan kelemahan kita semua, pelajar2nya. Tapi ndapa tah cerita tu dah lama berlalu. Biar la ia jd kenangan dan tauladan untuk kita agar nda buat org lain macam apa yg ia buat arah kawan2 kita yg sedikit lemah dlm pembelajaran.

Guru Besar tani, Cikgu Ahad, yang mengajar kita subjek Alam & Manusia, pun aku masih ingat. Baik banar eh urg atu. Ntah...napa masanya ngaja tu salu kana yg ujung2 time kan mulih. kan masa kan mulih ani minda tani tepu sdh kan belajar, ipikirkan balik ja, makan. main. tido. tapi kan ia pandai ambil perhatian tani, sampai masa kan mulih pun tani nda perasan sbb siuk dangar cerita nya...:) Aku ingat lagi  depan kelas tani ada tikar gatah. kalo time cikgu ahad ngaja, tani semua akan duduk bersila 3 barisan memanjang. cikgu ahad akan duduk dikerusi guru dan mengajar. teknik yang ia gunakan itu yg aku suka, teknik bercerita. Mana ia a, cgu ahad skg? masa aku tahun 1-2 di upsi dulu, kalo balik kg...ader jua terjumpa Cikgu Ahad ditamu. aku senyum...ia pun masih ingat aku lagi...(ada jua cikgu ingat arah aku....hehehh...)..........La, Mas, kamu ingat ka padang d belakang sekolah tu dulu hutan belantara kan? macam tani pun antara yang menyumbang tenaga "membuka"padang tu. siuk kan bila liat padang tu digunapakai....:)

Berbelas tahun tinggalkan sek rendah, ada beberapa nama yg ku masih ingat. geng2 tani dulu 1 kelas. . Lela (susila), Lelawati, sarinah (La, adi sarina buang abai tu aku ada jumpa ia di kg kami di sabah masa raya. kan ia kawen sama org sebarang kadaikan), iparnya ada kawen sama org kg kami), Mahadi (yg selalu bepaluh tapak kaki tangannya...hehheheh), salleh (yg paling pandai di sek tani), kartini (adi si tini tu la, kawen sama si Gapur, salu jumpa sama drg mamaku kalo time raya atau musim buah2an, bis mama ku salu ke kg drg tu di menumbok),  Kamarul (tahun 2 di upsi ada adiku cerita kamarul sdh jd arwah....:(, kesian kan....sedih......., shamsiah, takung (2 bulan nya di kk br tah ku telawat. ndaku tau La eh....sekali ku tau, ada kwnku dr Lawas dtg KK, sekali kawan kepda kwn ku ni kawan sek si takung atu tah ia bepadah. masa tu puasa, ku bawa abg ku salim melawat. masa tu adinya si rahimah sama si rahim menjaga. sekali abgku ni pitam bah masa di spital atu. nda sahur kali yatah. masa tu ada jua si aziz gapar). kesian ku meliat si takung a. nda sangka kwn2 diri jd cematu......anugeraha nya dangan...:(

kalo ada geng becerita pasal dulu2 ni baru siuk kan dikanang balik. hehheheh......bah mun kamu ada cerita pasal dulu2. mcm kamu 2 ganya ni kwn sek rendah yg frenz sama aku d fb.....mana drg a....? bah nti kita cerita2 lagi a.....assalamualaikum......;)

Thursday, 1 May 2014

Kenangan: Esok, Hari ni & Semalam

Salam n hiii.....

1 May 2014: cuti ari ni. Sempena cuti Hari Buruh.....Selamat bercuti warga buruh... Cuti ni, aku tak de kemana, duduk umah berehat. Hajat di hati nak usha kedai baru kat layangan, bukak May ni katenyer. Tapiiiiii......nan adooo............. Malas. Ishhh...aku kan mmg payah benor nak kuar kalo dh kat umah. Sungguh!! Kalo ader hajat atau keje tu lain cite. Ni kisahnyer kalo sesaje nak jengjalan. Ker sbb aku yg kene drive. kalo aku dok numpang ajer, rajin kot....:D. Ader sesiapa nak jd driver aku????........... ;) Semalam dah ckp kat cik Pej, bangun awal, kiter g jogging kat pantai. sekaliiiiii pagi td hujan. Punahhh! Terus tarik selimut balik....


Dah cuti ni rajin la pula update blog yang dah lama berkarat.....cite pasal anak2. Anak2? Teringat pulak kat xbf...... 

A: dah bape org ank skg?
Aku: ramai....
A: wahh....aktif ko eh....
aku: (Dlm Hati).....aktif palakotakhang.....wakakakk....

Anak2 pelajar la. aku ngaja kelas pelbagai peringakat kecerdasan. Kategori A,B,C, dan masing2 ader macam2 corak (sikap). Kadang2 aku suka amik gambar depa buat latihan, saje la suka2 buat kenangan. kang kalo depa naik tingkatan, dier tengok balik pic tu, mesti sonok...."Alahai muka aku dulu t1".... 

Jom tengok pic depa......

Ni aku masuk kelas H (kategori A).....suke giler kucing. Mula2 aku tak perasan ader anak kucing dlm kelas tu. Dah abih terangkan topik, depa buat latihan. Pastu skjap2 mesti ader org p kat kotak hujung kelas...... dah sorang p, aku tak tegur....ramai2 pula menerpa. Aku pun tegur, "aper benda kamu tengok tu"? Pastu masing2 kendong anak kucing.....laaaaaa......haiiii....rupa2 nyer ari ni aku ader pelajar baru, ngajo kucing jugak. :D. Comel tp aku tak berani pegang sbb kucing tu br lahir...errr......tak. mungkin dah lahir 2, 3 hari...tak de bulu lagi. masing2 dah cop nak bawa balik umah. aku cakap, " Tak ble. Berdosa, anak kucing ni kena minum susu ibu dier lagi. "Ibu dier lari cikgu". "Dier tak lari la, dier cari tempat tinggal". Esoknyer aku tengok depa siap beli susu kotak....amboiii...anak org kaya kan. gitu la. semua mampu beli. 





Sarah n Tan. Sarah ni anak cikgu kat sekolah aku. Mula2 dulu, punyer la pendiam gilerrr......muka tak de reaksi. Tak ble baca aper yang ader kat kepala dier. Yg aku agak dier tak paham ajer, aper yg aku ajar. wakakakkak......Baru hari ni, (hari yg cite kucing ni) aku nampak dier lain. Aku nampak sarah yg lain, bukan Sarah yg dulu. Pelik kan sekelip mata dier berubah... :)


Dalam kelas ni ader twins. Tengok yg lelaki 2 org tu. Seiras. Tapi still ble beza. Kelas ni pula tak ramai pelajar muslim pompuan. 2 org je. yang pakai tudung tu kesian. Awal2 tahun ramai je kawan dier, tapi semua dah masuk sekolah sains. Ahernyer dier geng ngan budak2 chinese. Tapi kalo dier pandai amik peluang, ini sebenarnyer 1 bonus untuk dier untuk lebih cemerlang sama macam kawan2 dier. Teringat aku zaman2 T6 dulu. Satu2 kawan baik aku pergi.. pegi tinggalkan aku. Depa sume masuk Poly la. masuk Kolej Kesihatan la. Memang sedih. Tapi rupanya, ader hikmah disebaliknya.


Pic atas: Hakim. Ni pun anak Ustazah sekolah aku. Tahun lalu dier ni salu je duduk kat meja mak dier (sebelah aku)- maser tu sek rendah lagi. Tetiba tahun ni ngajo dier pula. dier tak perasan ni.

Pic Bawah: Ni depa minta aku klik2.....hehhe....kenangan katanyer.


Azyzah


Pic atas: Syamil. Candid ni. dier tak tau. Terus mak dier kata anak dier comel....:)
Pic bawah: Syuhada. satu kelas ngan geng yg suka kucing tu, tp dier tak geng ngan Rosy tu.


Pic bawah: Carmeliza.

Amboiii...seriuskan. Candid juga. Mula2 aku masuk kelas depa dulu, aku ni kira garang juga. Maser aku bagi kertas latihan.....aku panggil nama, tiba nama Raziq ( yg duduk sebelah kanan) dier cepat2 amik kertas tu, "sini cikgu, sini". Mula2 tu aku anggap je dier nak tau markah si Raziq tu, tapi kn selalu je dier buat cengitu. kalo aku usik, "kamu ni ader aper2 ke? "(sambil silang jari kelingking: sign bercouple)...."Tak de la cikgu", sambil malu2. si Raziq pula, "manade cikgu, Cameliza tu garang"..... Aku syak je Came ni minat kat si Raziq....hehhehh....amboiiii cikgu kan. ble pula kaci pasang2.....:D




Pic atas: tak ingat nama. comel je.
Pic Bawah: Qayyum. Selalu buat aku membara. setiap kali waktu peralihan kelas, aku salu nampak muka dier kelua kls. Jadi, kalo aku ngaja aku tak bagi dier kelua. sbb aku tau dier dah keluar sebelum aku masuk. Tu yg dier rasa panas je kalo aku masuk. Aku saje, pindahkan dier duduk depan kalo aku ngaja, sbb dier suka berkhayal kalo kat belakang. hehheh.......dgn aku tak yah kelentong la, aku jenis tak makan bodek punyer, sume tu alasan aku maser sekolah dulu2..heheheh


Geng lelaki idaman malaya. Salu tak bawa bahan untuk buat Projek seni. 

Mase ni nak tunggu lonceng balik. aku cakap semua org tak ble buka mulut, kalo bising je, balik lambat dr yg lain. 

candid. dier tak perasan


 Pic atas: Amirul. Candid. Ntah aper yg dier tengah fikir. Mase ni aku relief kls depa n aku edarkan kertas ustazah bagi utk pertandingan tulisan jawi. dier cakap "kenapa ustazah tak masukkan nama saya cikgu". Aku syak dier tgh fikir pasal tu...hehehh


Pic atas: ni geng kelas 1E (sek aku kelas kategori A: bermula dr hurup belakang. Cth Kelas H, kelas kategori A). Maser ni waktu rehat. Aku malas nak naik staffroom, so duduk sini je. sekali budak2 ni nak mintak amik gambo.....aku layan je. yg lain2 tu dtg dr klas lain, Raziq, Arif, Hisyam.

Pic Bawah: Maser tu depa bz buat kapal selam, projek sains.


Ni geng t2. dah abih keje, ble rehat.


Jonesius n Haldy. John ni bagus budaknyer. Bukan warga. Satu hari aku tanya, "ader sesiapa yang ader mangga kat rumah, kalo ader cikgu nak". Esoknyer John ni bawakan aku 3 biji mangga apple muda. Aku tanya, "Jual ke, bagi je? "Bagi je cikgu"...Tq John. Pastu aku pun belanja dier makan aiskrim....:)



Syahmi n Irfan. Elok je Syahmi tengok kamera hp aku. dier ingat aku tengok msg....:D


Masyitah n Danial. Candid. tengah buat latihan geo..

Kusyuk cari jawapan...:)


Macam belakon kan. Tapi ini betul2. drg tak perasan aku amik pic. hehehh....bagus bdk2 ni. rajin.



Malu2 lagi siap tutup muka. Mahal kot


Shahrizan ni dulu suka sangat escape. tapi lama2 dah berubah jd rajin.


Last pic.....

Seb baik drg tak buat tanjuk arnab kat aku...hehheheh.

Ok itu je nak cite.....bye....