Saturday, 11 January 2014

China_Mei 2013: (6) Sepetang di Pearl River, Guangzhou

31 Mei 2013

Assalamualaikum n Hello.....

Balik je dr Beijing Lu, kami tak bercadang untuk kemana2 lagi melainkan balik ke Haizhu, mencari restoran muslim. Masing2 dah lapar...Seperti biasa dr Haizhu Station kami berjalan kaki balik ke hotel. Lalu kot tebingan sungai. Masuk ari ke-2 ni, rasa mcm tempat sendiri dah. Jalan dah hafal dlm kepala n rasanyer lalu tak ikot sungai pon kami masih boleh tau jalan balik hotel. cewahhhh....verlagak!

Tangga semua tinggi, siap2 je stamina korang kaci mantap

ader 3 jambatan merentangi sungai mutiara

ader gak org mancing ikan










tenang

nampak tak yg pakai baju putih tu? yang tu pesakit tau, petang2 depa jalan2 di tebingan ni, utk ambil angin, aku ingat sbg terapi minda. hospital tu dekat je, seberang jalan dah sampai











kedai ni jual brgan elektronik, hp, pendrive, aksesori hp, laptop sume ader tp.........panas giler dalam tu....

Mamat ni saiko sket.......sebelum dier betenggek kat sini.......aku duduk di tembok sambil makan kacang....sekali dier jerit aku.....aku ingat dier marah org, rupanya aku. Shitt!! hehhehehh....... dier tak bg aku duduk kat tembok tu sbb dier nk lalu, takut tak muat beskal dier kot. nsib baik dier tak libas aku ngan coti dier....wakakaka........

nampak tak peti merah tu? sebenarnyer ader org OKU di sini sdg menyanyi. sora depa sedap. kalo nak bg sedekah masukkn duit dlm peti tu. kalo ader org masuk duit kat peti tu, org tua saiko tu akan ucap terima kasih, sambil buat sign sembah2.....aku rasa dier tak der kaitan pon ngan org OKU tu, saje nak menyibuk jd polis pencen. kalo ader org nek basikal dekat2 kawasan org menyanyi tu dier buat2 nak rotan org nagn coti.....cehhhh....

sehari lg nak balik, aku ngan kak sent nak sewa basikal tu, mcm bez lak tengok org naik beskal. sekali punya la kami cr dr hujung ke hujung tak jumpa org kc sewa beskal........padahal biasa, ader je belambak. mcm tau2 je ari tu kami nak nek beskal......uhhhh



sepanjang sungai ni juga, banyak permainan kalo nak cuba. salah satu nya ini. 

bayo 10 yuen. baling bola masuk baldi tu dlm 5 biji kot. kalo masuk tak lantun balik, dapat patung, kalo lantun balik tak dapat la.....

aku nak patung katak hijau tu......tp nipu je games ni, tak masuk2 aku buat.....(padahal aku tak tau teknik...hehhehehh)


haaaa....tengok nyibuk betol la depa ni. aku main depa pon tgk, patut la tak masuk2......ggggrrrrrrrrr...........







Sekian...............:)

Saturday, 4 January 2014

Hello Jogja: (10) Hari terakhir naik kereta Kuda mengelilingi Yogyakarta.......

Part XI
22 November 2013

Hari terakhir kami di sini. Flight ke KL jam 3pm. Dan hari ini juga setelah 4 hari di sini baru la merasa sarapan pagi di hotel. Takut kelewatan kami check out lebih awal dan simpan beg di dalam stor dan keluar.






buku ni banyak gambar yg ble digunakan utk PDP psv....tu yg depa dok gambar
Kreatif.....ader kat dinding lorong 1001 malam hotel

Program pagi ni hanya melawat wisata yang berdekatan. Kami cari kereta kuda. Setelah berbincang soal harga, kami setuju dengan harga yang ditawarkan iaitu Rp. 50.000. Oleh sebab kami ramai, kami amik 2 kete kuda. Kami ber-4 (aku, kak Lia, K. Hasnah n Kak Beth) naik 1 kete kuda. Kak. Enai, K. Amy n kak T pula naik 1 kete kuda lagi.




 Kak Beth: Dik, kenapa mata kuda tu di tutup?

Anak muda: Untuk mengelakkan kuda takut pada kendraan buk…..

Anak muda membawa kami singgah di Pusat Ole2. Kami masing2 membeli makanan kering untuk di bawa pulang ke Sabah. Siap dipek di dalam kotak. Mantap! Sekarang baru aku tau yang Bakpia tu ader pelbagai perisa...tapi maser ni yg ader cuma perisa kacang hitam. Farid kata ader keropok Salak.....okkk.....yg ini pun aku br tau...:)




cantik lesung pipit mu kak sent.....hehehheh

Sekitar pemandangan yang sempat dijepret ketika naik kete kuda.....

oooo...Rupanya ader Pasar Sore...yg ni pun kami tak p....
Grafit Art
Arca berkepala pokok
 Kemudian kami meneruskan perjalanan, singgah di kedai menjual batik lukis. Di luar kelihatan 2 org Ibu sedang mencanting. Wah hebat sekali ibu…. ngak perlu guna pemidang dan lilin nya juga ngak menitis….Singgah tak lama, dah siap ambik gambar, kami meneruskan perjalanan (hari ini jumaat, kami mengejar waktu, takut macet ditgh jalan ke airport nanti). 







Uihhhhhh......buah mangga....rasa nak petik je


Kali ni singgah di kedai menjual lukisan iaitu di Dempek Art Studio. Teruja tengok banyak nyer lukisan!. Sepatutnya tempat ni perlu dikunjungi seawal kedatangan kami di sini, sbb aper tau, duit maser tu banyak lagi, ble la melabur duit di sini. Lukisan nya cantik2. Kak Hasnah dan kak Beth membeli lukisan. Depa dah ader rumah sendiri ble la lekat di dinding rumah.













karya ni sebenarnya gabungan seni batik dan catan. aku tanya macamana dier buat line yg warna emas tu....bapak tu kata maerialnya ditempah khas dr china......serta merta aku teringatkan Dafen Village Shenzhen..:)




Bapak, menerangkan makna sesebuah lukisan..

aku dan 2 ekor ikan


Borobudor di atas kanvas

Malam atau subuh

budaya masyarakat setempat dilakarkan di atas kanvas





Akhir sekali kami di bawa ke Tamansari. Kawasannya biasa je. Bayaran masuk: Rp. 5000. Menurut sejarah, di sini merupakan Istana Raja Jogja tapi Raja dah tak tinggai kat sini. Yang mendiami golongan kerabat/ bangsawan. Ramai juga orang datang berkunjung dan ader beberapa kumpulan photografer sedang shooting pengantin. Pengantin Jawo pastinya… Make Up cantik dan pasti sanggul tinggi…;)





Tempat beli tiket.....sebenarnyer bawa kamera pun kena bayar tp diam2 tok sah bising sbb dier tak nampak. 




Menurut sejarah, Taman Sari berfungsi sebagai tempat rekreasi bagi raja dan keluarganya terutama golongan wanita. Di sinilah Raja dan keluarganya menghabiskan waktu bersanti dengan berenang di kolam dan juga bermeditasi. Oleh kerana di tempat ini banyak digunakan oleh para wanita, maka golongan kerabat lelaki tidak diperkenankan masuk ke tempat ini. 

Kini Taman sari tidak lagi digunakan oleh Raja Jogja tetapi masih lagi didiami oleh golongan bangsawan dan ia merupakan muzium hidup yang mengambarkan budaya masyarakatnya. Tempat ni diangkat menjadi salah satu wisata  kerana keunikan dan keindahan bangunan Istana Air Taman Sari yang mencakupi banyak aspek agama dan juga budaya yang mempengaruhi bentuk senibinanya, iaitu gabungan budaya Jawa, Islam, China, Eropah dan Portugis.



maser tu ader org yg dah rasmi baju Jogja dier...;)

membayangkan kononnyer puteri bangsawan nak p mandi manda di kolam...wakakakka




Lagi pemandangan semasa naik kuda................ehhhh...kete kuda..:)

maser lalu tu kebetulan ader org meninggal....ader dlm van tu.

tengok mbak tu, relex je....:)


kalo tayar pancit atau nak tukar minyak hitam, kat sini bisa......
Ada CINTA Di Setiap Produknya....:)

grafit lagi
Ok habis. Kami kembali ke hotel. Siap untuk ke airport. Katanya Jogja juga macet sama seperti di Jakarta dan Bandung. Seorang Bapak membantu kami menahan teksi….ya alhamdulillah. Terima kasih Pak. Bila sampai di airport semua rasa lega. Jom layan gelagat depa kat airport….

wahahhahah..............pelbagai ubat penyakit.....hehehehh

Bila tengok coklat ni, tetiba teringat kata2 Pak Wor tempoh hari.......

Pak Wor: Buk, kalo takut miskin, yahh udah, cari aja " coklat tolak miskinnya"..
Kak T: ada ya Pak?
Pak Wor: yahhh...diadakan sih....

aku ingat dia bercanda. rupanya betul ada coklat Tolak miskin....hehheheh......macam2 ada. Nah...pelajar lepasan U, kalo masih nganggur ada coklat sarjana pantang nganggur.....paling hebat "COKLAT ENTENG JODOH....Rasa pitam aku kjap!! hehheheheh.....



Sesuai untuk para cikgu ialah coklat obat stress.....:D






Berakhir sudah bercutian kami 5H4M di sini…..sangat seronok mengutip pengalaman kehidupan masyarakatnya, melihat bentuk muka bumi semulajadi, mempelajari bagaimana masyarakatnya memanfaat lereng bukit untuk dijadikan sebagai kawasan pertanian berteras, sungguh! ia meresap jauh disudut hati, bahawa jika kita berbakti kepada tanih, pasti pulangannya lumayan, dan secara jujurnya aku belum puas lagi meneroka Kota Jogja. Selamat Tinggal Jogja……sampai ketemu lagi dilain kali. Pasti…..In sha allah……:D

Aku tinggalkan depa ngan gambar2 gunung berapi yang ku jepret dr pesawat.....























Tamat

Nanie Amat
Labuan F.T
Ahad- 4 Januari 2014

Cehhh...macam tulih novel la pula.....wakakakkak..........




Mengejar Sakura Di Xi'an: Part 4: Muzium Teracotta

20 Mac 2017 (Isnin) Hari-3 Salam n Hi Sume.... Hari ni semua bangun awal. Awal2 pun aku subuh gajah juge. Bilik mandi cuma 1 jadi berg...