Saturday, 21 September 2013

Pertandingan Melukis Poster 1Malaysis Bebas TIBI...

Assalamualaikum n Hello...


2 daripada 3 artis yg aku bawa td...:)

ari ni tadi aku bawa 3 "artis" yg power p pertandingan melukis poster 1Malaysia Bebas TIBI katernyer kar Refflesia U.K.. Masa 2 jam. standard la kan. depa melukih kat luaq, kami sifu2 dengaq ceramah. 30 minit sblm tamat aku p jengok. yg 1 80% dh nak siap. 2 lagi br 50% siap. yg 2 ni dah nampak stress, ditambah lg suara kakak urus setia tu terlampau kuat (depa 2 ni kata la, bg aku biasa je) bgtau minit2 terakhir yg tinggl.

aku tiup semangat, "takpa a, kalah menang adat pertandingan kan. yg penting saat2 yg masih ader ni ko cuba kaler maner sempat. jangan cepat putus asa sblm masanya. kalo menang alhamdulillah, kalo kalah pun ok la kan tp kalah bermaruah....(depa terus tenyeh kaler sambil dgr ceramah free aku....wahahhahah.....)

" at least ko dpt ilmu, pengalaman dlm pertandingan...ko tau dimana kesilapan yg patut diperbaiki. Lepas ni kalo taiko bw lagi p ptandingan, ko ble adjust maser. Melakar tak perlu lama, lebihkan maser pd mewarna". (depa angguk sambil ejas tone kaler)

ahernyer, maser tamat. yg 2 tak siap kaler tp cara kaler mmg mantap! yg 1 lagi superz cool...enjoy dier! hehh.....yg 1 ni, aku npk relx je, bsesuaian dgn usianya 16 tahun. yg 2 ni lagi, masih "kanak2 riang", aku layan kan aje, sbb ini bukan PDP rasmi, toksah la jd singa tak bertempat...:D! Relx aaaa......weekend! Nak tunggu pengumuman, aku denga depa sembang "kalo Clement no.1, sy xtau la.."......wahahhah....Sekaliiiiiii......No. 1: Clement, No. 2: budak super cool (nama ntah aku tak kenai bdk pg), no.3: sek lain. Terpingga2 si Clement tak caya....hahhahahh.....

ooooHHHhhooooooo.......jangan salahkan me, me bukan judge, ok. So xader isu berat sblh. aku ingat dier menang dr kawan dier yg super coll (wpon dier siap) sbb poster cllement tak lari tema. aku nampak dier ader buh paru2. Apapun tahniah kepada semua yg berjaya....3 artis tadi bawa balik hadiah. yg 1 lagi saguhati. ok la kan dpt voucher RM10 dr Parkson....:) Congrates.......

*Gambaq tak ader, aku malu bawa nikon besaq gedabak. hp pulak kong. Nanti aku update cilok gambaq dr blog LAPTB..

bye

Monday, 16 September 2013

China_Mei 2013: (5) Jalan2 di Beijing Lu

31 Mei 2013

Hari ni kami bercadang untuk ke Beijing Lu. Salah satu tempat memborong katernyer.......Oleh sbb dah tau kedai buka kira2 jam 9-10am (standard la kan)......kami sengaja berlengah2 di dalam bilik sambil menikmati breakfst yg diangkut dr Malaysia. Kira2 jam 9 kami pun bergerak. aku bawa bekal biskut n nescafe dalam cawan tinggi (bawa dr mesia jugak). Gigih betul aku bw bekal kan. Nasib baik tak bawa rice cooker...:)

Dari Hotel kami berjalan kaki ke Haizhu Square. KH membeli token. tak beli pun yg kad topup tu sbb tak lama di sini, lagipon bukan panjang sgt pon Q. 1 je perhentian.....aku ingat dekat je Beijing Lu ni sebenarnyer dr Haizhu Square. Tapi oleh kerana kami ni pelancong, buat2 la cara pelancong ye....kang sesat kang, Pak Polisi pun tak leh tolong...:). 60% takut....40% berani. So amik % paling banyak. hehhe....

Haizhu Square - Gongyuanqian Station
Tambang: RMB2 (lebih kurang la, tak ingat)


Ok dah sampai dah. Jangan lupa ambik exit C...Kang pg pintu lain kang jumpa pula kasino...heheh (xde la bercanda je)...Menurut kata Kak Jarimanaistravel, dari sini jalan terus je, jangan belok2. kalo tak lawan cakap Tok Guru, insyaallah tak sesat punyer................:D....

Di sini aku bercadang nak beli beg galas n selipar Jepun untuk diri sendiri. Rasa bahu aku nak patah dah bawa beg kamera yg di asak dgn segala macam khazanah berharga. wakakakak.....Selipar jepun sbb senang nak bergerak, kan sekarang summer. Kepanasan melampau aku rasa. Wajah ku dah mula mcm org minyak dah....:) Ketika sampai orang tak ramai lagi....Hari Jumaat, ari keja kot. 

Org baru buka kedai. sambil2 susun barang, pekerja memanggil kami..."lai, lai, lai......"

Wajib ada....sebagai bukti....aku pernah bersandar di tiangmu......hehehehhe

Sampai di sini kami berpecah dan berjanji untuk bertemu semula di sini jam 3pm. Sepanjang perjalanan, aku tak nampak pon 1 restoran muslim. Menurut blogger Elly, ader 1 tp terletak di celah2 lorong tersorok. tp tak jumpa. Nasib aku bawa bekal biskut. Meh layan gambo sepanjang berada d Beijing Lu. Kita biarkan foto berbicara........:)

Mana adil kalo aku sorang je ader bukti, KH pon wajib ader. Bak kata KH...
"kalo trip ini berjaya, ini la perintis untuk kita mengembara di hari akan datang"...:)
PEPCO......aku nak tembak patung tu tp terhalang oleh Kak Noor...:D











Sepanjang lorong ader beberapa hasil seni di bina di sini. Menarik......tak la nampak kosong kan. 



Jari dah mula merah, tapi masih ble tahan lagi.....sebelum sakit elok beli selipar jepun made in china....hehehhe....

Aku pernah pening kepala, nak muntah, sakit perut akibat sakit kaki terlalu lama berjalan....hehehh. itu baru jalan2 di sekitar kl...Jadi, aku tak nak perkara tu berulang di tempat yg jauh dr tanah air ku...cewahhhhhh.....aku suka warna hijau selipar tu....tapiiiiiiii kannnnnnnnn.....tali tu terlalu longgar bagi aku. n berkemungkinan akan putus sebelum sampai ke sabah...hehheh....aku tak jadi beli. Muktamad....nanti kalo putus terpaksa beli yg lain pula. emmm....berjimat adalah sangat penting untuk perjalanan yg diatur sendiri. 

Kak Yan pun cari kasut baru
comel je kasut tu.......aku rembat 2,3 ketul utk anak2 sedara...:)











Aku suka ni.....Peminat tegar Coca Cola


Para wanita di biarkan bershopping sakan. yang lelaki mengambil tempat berehat2 di bawah pokok perdu....:D









Teetiba ader raksasa kat sini....wakakakkaka.....lama aku tengok bendalah tu. aku ni bukan ble tgk benda ajaib sket (sakai kan...hehheh)...terus terberkenan. Fikir punyer fikir aku tak jadi (Nasib baik), kang dah jadi belon 1 hal pula aku nak mengangkut dr sini ke Haizhu. kalo ader bdk2 tak pe la jugak.....ni dah tua bangka pon nak belon tu jugak!! :D

KH nak tutup muka sebenarnyer ni......hehheh.....panas nanti sunburn katernyer.....

Ohhhh....sebelum lupa....aku dah dapat beg tu......:) tak la aku jd minah senget bila bejalan. stabil jew kat belakang. tak la lawa sangat kualitinyer, tapi ok la juga daripada tak de langsung. aku ble sumbat banyak barang yg aku beli dlm beg tu. Aku sebenarnyer terberkenan beg galas kat Vietnam....nak ke sana balik, ntah tak tau bila, kater nya nak tunggu naik pelamin karang br nak ke sana beli kain eh....? hehheh.....lama lagi tu. so sape2 nak ke Vietnam roger2, aku nak kirim beg.....:D
Kat sini banyak kedai berjenama.... Chinakan mmg terkenal dgn barangan copy n paste, tapi ader juga yg berkualiti. Penah dengar cite, barangan disini dinilai dengan gred, tak kira la barangan elektronik, pakaian atau aper saje, dari gred A-C.   Aku tak beli pon, Tumpang berposing jew. Sebenarnyer kepenatan ni, so benti kejap kat kedai ni....




ehhhhhhh.........terTAMAK la pulak.....sampai 2 gambo sblh adidas...:)
Masa menghampiri 2.30pm......kami pun duduk berehat di bawah pokok perdu. Masa tgh berehat tu, tetiba datang pula bendalah ni, main2 ngan aku......hisshhhhhhh...ko tengok tu, main tembak2 pula??? aku nikan......eiiiihhhhh.......dah cakap td, benda2 ajaib mcm ni mata aku ni tak ble.....dier cepat sangat suka. Aku dah suruh dier pegi......"jangan kacau aku la", tp benda ni nak jugak tembak aku....wkakakakkak.......

Kalo aku kena, ko jaga eh......aku tembak ko ngan kamera aku ni....wkakakkaka

penggggg.....pengggggggggggggg............BOOOOOOMMMMMMMMMM!!!!

awas.......M16 sedang mencari sasaran......!

aaaa......kan tengok kaki sape tu? nampaknyer hatiku dah terpaut.......



Aku tanya harga. dier letak RMB25 sebiji......mahal laaaaaa.........tu yg dier hulur pen nak minta aku bagi harga sendiri. dier tak setuju.......hehhehe...padahal 25 yuen bersamaan RM12.50 je.....lagi nak minta murah.

masih memikir2 nak beli ker tidak. dalam minda tgh mengira berapa org anak buah aku kat kg...hehhehehh
ahernyer aku minta turun lagi harga RMB20 untuk 3 biji askar. Dier setuju......Yeaahahhahhah!!!!! Dah terbayang anak2 sedara aku Faiz, Azril n Muiz ketawa gembira dapat mainan ni.......hehheh.......Aziz kecik lagi, xble main askar ni.
Askar ni membuatkan aku tersekat maser nak check in brg. punyer la aku memikir aper benda sebarang batrie yg aku terLETAK kat dlm beg....mamat tu suh buka beg, keluarkan batrie tu...alamakkk!!!! dah la banyak baju busuk tak cuci.....wakakakak......laaaaa...rupanya askar ni. ker dier tgk kat skrin mcm M16 ?? hehheheh......ahernyer, dier benarkan masuk kargo.....selamat. Sekali balik pulau, laaaaaaa...........ader je askar ni lepak kat sini rupanyer......jauh je aku hangkut dr sana...lol

Setelah puas pusing2 merata Beijing Lu, kami pun balik. aku sempat beli hand bag leader katanyer....mula tu tak pecaya, dia siap bakar2 guna api lagi....Oleh kerana kami adik beradik ramai pompuan, jadi aku beli bag sume. senang....hehheh. Yg lelaki. abang aku sorang tu je....Maka selalu dapat jam tangan sbb abah aku pun dapat jam. heheh....abah aku peminat jam tegar. setiap kali aku pegi jengjalan aku tanya, "bah nak aper?""beli jam auto"....selalunyer tak dapat yg tu, dapat jam yg pakai batrie....rupanyer jam auto tu tak yah pakai batrie....sakai betul aku. Sejak selalu belikan abah jam, aku pun terikut2 jadi suka kumpul jam tangan......waaaaa......nanti ble buka muzium jam....hehhehh

Ok Jom balik....Lapar!
KH dengan beg barunyer. Ringan, Selamat n dier suka..:)

Bukan barang aku sumer tu. aku pegang barang2 KH juga.... Belakon la konon nyer byk shopping...

Bersambunag..................................