Saturday, 21 July 2012

Pameran Belut

Assalamualaikum. 
Hari ni 1 Ramadhan. Oleh kerana berpuasa, maka macam rajin sikit nak menaip. Kalo tidak jap2 jengok dapo, mana2 yang dapat dikunyah, dirembat saje. Asyik nak makan je.... Bukan lapar sangat pun tapi habit dr dulu zaman2 blajaq, mesti nak mengunyah..:) Nasib baik badan tak naik sama, kalo tak jenuh juga nak menurunkan balik...;) 

Ok cite pasal Pameran Belut. Aku pegi...bila ye? Tak ingat tapi dalam awal bulan julai rasanyer. Tapi ceritanya timbul ujung bulan ye? hehehh....nampak sangat malas. Bukan malas....tapi busy....;p (ayatcoverline).....

Pameran Belut ni diadakan di Muzium Marin Labuan. Kalo yang tak tau tu, letak nyer di belakang Kompleks Sukan Air Labuan. Belakang sekali, kecik je tapi 2 tingkat. Belakangnyer lagi...laut...:). aku pegi soarang. Sebenarnyer saje.....takut nanti adik aku tanya, eh ko dah p......muzium marin? taman burung....? ble...bla...bla??????? Malu weh.....tak p. dier dah sampai. hehheh.......Eh...tapi aku tak tau masa aku pegi tu ader Pameran Belut. Sekali sampai ader Banner ttg pameran ni. Bertuah la nampaknyer ye, langkah kanan org tua2 kata. 

Meh la layan gambo sambil becerite. baru bez...kan?
Sblom nengok gambor meh kiter berkenalan dulu ngan Muzium Marin ni. Seperti yang aku kata tadi, bangunannyer 2 tingkat. berkonsepkan kapal kater nyer. tapi betul la. tak caye tengok gabo nanti.



Add caption

Tengok, macam dalam kapal kan.......emm...ini kat tingkat 2. sume cite pasal hidupan laut. 

Peralatan menyelam yang biasa digunakan. 
 Sebenarnyer aku tak tau pun nama2 bendalah ni. Arief tau ni sbb dier suka menyelam..:) Sebab aku menyelam (dalam sungai cetek..:)) tak pakai sume ni. Aku main tahan nafas je. hehehhe.....tapi aku kenal la gambar. Nama saintifiknyer aku tak tau. Baju renang, tong oksigen, selipar itik, kacamata,....apa lagi? tu apa wane kuning? Lampu kot....emmm....apa lagi? hehheh.....nampak sangat org kampung (memang aku orang kampung). Bukan bidang kiter.....tu la tak tau.






Ni kenal tak? Yang ni Tok, Moyang segala hewan2. Ini tulang ikan paus ke @ Dinosour? tapi mana kaki dier???

Ni Muka dier. besaq gilerrrr......


Ruang untuk anak2 bermain sementara ibubapa tengok pameran

Cantik je....warna warni...

Tengok si kura-kura.....comel juga..

Perangkap ikan

Jenis2 ikan di laut dalam
Bersambung..........

Friday, 13 July 2012

Taman Botanical, Labuan

Aku pegi pada 8 Julai (ahad) selepas hari koperasi. Ingat nak menebak sunset tp awal sangat lagi, makaaku pun pusing streng ke sini.....emm.....skg bulan 7, maknanya dah bulan 7 aku di sini n baru bulan ke-7 aku merasa menjejakkan kaki ke Taman Botanical. Dashyattttt...PE-MA-LAS...wekkekekkek......Biase gitu la kalo dah duduk kat tempat tu salu je, nanti2 la.....org bercuti lain, macam adik aku cuti sekolah baru ni drg datang sini, abis drg keliling n jelajah Pulau Labuan ni, drg kata la. Sampai Muzium Chini. Aku tak penah lagi sampai Muzium Chini. Nasib baek Taman Burung dah p....hehheheh.

Ok meh kiter tengok2 gambo. bez sket. Sebenarnyer aku tak abih round lagi sampai belakang. Takut wehhh...maser tu pg sorang. Tak lama tu ader plak pak guard ajak sampai part bunga raya. ehhh....ape ke jadahnyer aku nak ikut. Buatnyer dier buat pekara tak senonoh, abih......dah la sunyi belakang2 tu. aku pun cakap, tak pe la. Nanti saya pg dengan kawan. tetiba tanya pula dah kawen belum.....eiiiii.....tak sedar diri ke aper. Aku rasa soalan tu tak der kepentingan untuk ditanyakan kepada pengunjung. Gileeee saiko pak guard tu....eiiiiii......  

Meh2.....jom tengok gambo.......









antara bunga2 yang ada


 Bersih jew......

Oh?? Taman Botani ehh? Yang aku dok tambah CAL tuh apsal?....hehheh...
saje suke suke...;p


macam 1 ni jer arca aku jumpa.....tak pe lain kali aku pg lagi.....
org seni, bab2 arca ni mmg. wajib di cari...diambil gambar dan sebagainya....:)
Petunjuk jalan......Plaza Arca, arah ke barat. aku tak nampak banyak arca kat situ.....
tak tau la kalo kat belakang banyak lagi arca

Port Memancing
cantik jambatan dier, berseni......ker aku amik gambar dier jd cantik.....hehheheh...(*sila amasuk bakul angkat sendiri)
Pandangan dari atas
Rumah atas pokok.....aku tak der naik. takut tak der kawan. buatnyer aku naik ader sang U..........eiiiiii....TAKUTTTTTTT.......
Dataran Bunga Raya aku tak p...jauh giler. sunyi...

Port Mancing, yang kiter tgk dr atas tadi tu
Ni jalan nak masuk ke dek Memancing.....
Sila....Sila.....umpan dah bawa....?

Wednesday, 4 July 2012

Sahabat baik



Ni Kawan aku, nama dier Monica Ak Tambi. Baik orang nyer, lemah lembut. Kami sama-sama baru berpindah ke SMKL, tahun 2012. Dier dari Tambunan, aku dari penampang..:) Bezanya dier pindah sini ikut husband (org sini), aku pula pindah sini ikut SUKA....hehheheh :P

Tadi dier call aku, katanyer dier MC arie ni sbb dr pg td jam 3 dier rasa sakit perut sangat2. Tapi dalam padi sora dier sayu2 begitu sempat lagi risaukan kelas dier tingkatan 3 arie ni. Pastu risau lagi pasal budak2 perbarisan yang nak dibahagikan hamper. Itu lah cikgu berdedikasikan, walau sakit2, minda masih memikir tentang anak2pelajar. Budak2 jer yang kadang nakal tak dengar cikgu cakap.

Emm....Petang td Moon Call. kater nyer dier dah masuk wad. Doktor kata dah ada tanda2 bersalin, tapi Dr bg dier makan ubat supaya dier tak rasa sakit nak bersalin sbb kalo dier bersalin skg, baby tak cukup bulan.

To Moon: Moon, iboh wisau2, pasal hamper aku dah sattle kan. dah berik  kat sidak ya sume. tinggal gik ader bape bungkus miak 6hadi. Ko rehat2 jak kat umah. Iboh fiki dolok pasal kije. Pasal relief ya pun ko iboh risau juak n iboh rasa bersalah. aku tau ko ya 6 penah curik tulang, nang bena2 ko sakit ya. Harap Kitak tabah sampai arie besalin kelak. nang sakit ya. kmk 6penah la merasa tp pengalaman kakak2 kamek....:D


Coretan Hati 1

Photo By: Arief Afandy
Kepulauan Anambas


Coretan Hati 1


cahaya itu kini telah berangsur redup,
langit biru telah tergantikan jingga dan merah cerah dari sisi barat...
senja telah tiba,
sang penerangpun telah siap memberikan tongkat estafetnya kepada bulan
lalu beranjak pergi menerangi sisi lain bumi ini.
kala itu aku sedang duduk santai diatas deck kapal sambil menikmati roti bakar dan coffee susu sembari mengikuti irama merdu angin dan ombak laut yang lembut di kepulauan Anambas...
ah, sore ini begitu indah...
semoga malam ini akan menjadi malam yang syahdu..

Arief Afandy
Kepulauan Anambas, Indonesia

Tuesday, 3 July 2012

Tembok Belantara Kau Mengamit Cinta

Photo By: Nanie Amat
Kem Biro Tatanegara, Kundasang

Tembok Belantara Kau Mengamit Cinta

Lihat lah
Tidakkah kau cemburu kepada tuhan
Menghias aku dengan langit biru
lalu kebiruan itu turun ke dinding
pergunungan dan dedaun yang dekat
kepadamu kehijauan menyejuk mata?
Kemudian lembah itu menyanyikan 
lagu kedamaian dan kau terpana
kerana kami selalu berkata-kata
kepada matahari
dan bukan pada bulan,
Kerana apimu adalah cinta
dan jangan kau ikut bakar kami
seperti tangan manusia
memetik marah

Aku bukan gunung atau perbukitan itu
Juga bukan lembah atau si warna
biru atau hijau
Tetapi aku naluri insan
yang selalu mengintip pada
mata batin
Yang terkadang bosan
Lalu mencuri helaan nafas
Kalian untuk bebas menjadi angin
dan terbang di belantara


Yatim Ahmad
Kota Belud
3 Julai 2012



Sunday, 1 July 2012

Unggu Karmilla

Photo By: Nanie Amat
Bangkalalak Village, Beaufort Sabah

Unggu Karmilla

Kau itu antara tempat singgah bisikan angin
yang berlegar-legar manja dicelah lalang segar

dan pagi
kau adalah kuntum yang sejuk
antara celah hati
yang kagum
melepaskan semua 
gusar mimpi malam

sore ini
ku mengharapkan kau terkatup layu
bersama tibanya kabut malam
ku tunggu, namun hampa
lalu ku hayunkan kaki meninggalkanmu
sungguh! aku kecewa

Moga saja mentari esok
bisa menyibak sebuah sangsi
tentang hari ini, esok dan seterusnya
kau berikan harapan
untuk suatu kembangan yang wangi



Yatim Ahmad/ Nanie Amat
Malaysia
1 Julai 2012