Posts

Showing posts from February, 2012

Ice Cream Tanpa Telur

Image
aku pernah tengok kakak aku buat ais Krim. aku tak sangka dier pandai buat. ada campuran telur. Tapi sekarang aku baru tau ais krim boleh dihasilkan dengan menggunakan Roti sanwich!! Sungguh mengkagumkan aku...(yang tak terer masak2). aku nak cuba buat nanti kat kg. sbb kat sini serba serbi tak der. mesin kisar, peti ais....suma la tak der.

ok jom tengok resepi:

AIS KRIM TANPA TELUR
Bahan-bahan: (untuk 3 mangkuk )
2 keping roti sandwich gardenia
1 tin susu cair
5 sudu besar gula ( tambah lagi 1/2 @ 1 sudu bila wat perisa coklat )
1 sudu besar ovalette
perisa kegemaran
Cara-cara Roti di buang tepi, potong kiub dan kisar dgn pengisar kering hingga jd serbuk.
Masukkan roti yg dikisar, susu cair, ovalette, gula dalam mixer dan pukul sehingga adunan kembang.
Bahagikan dalam mangkuk jika nk buat byk perisa. Cuma perlu sebatikan perisa dgn sudu atau garfu. Kacau sebati. Boleh juga kalo nak letak oreo, chipsmore yg dh dipecah2kan.
Tuang adunan berselang-seli atau ikut citarasa masing2 dalam ma…

Makhluk Halus Yang Di Makan Tanpa Di Sedari

Image
Dalam kehidupan kiter seharian, kiter tak perasan (@ perasan tapi kadang lupa @buat2 lupa) yang kiter ni terdedah dengan kekotoran yang di dalamnya sarat dengan bakteria yang kiter tak nampak dengan mata kasar. Pagi2 kiter sapu lantai, dah siap sapu, nampak bersih jer kan. kacang jatuh kat lantai pun amik balik....hehheh...sayang kononnyer. padahal jatuh jer. sang bakteria dah naik ke kacang yang kiter suap dalam mulut.

Baik lah mari kiter skodeng rupa/ wajah bakteria yang kiter dok makan tiap hari.


1. Bakteria @ Kutu Debu

Bakteria ni suka hidup kat sofa, tilam, toto @ yang sewaktu dengannyer. tempat yang lembut2 tu dier suka pegi. Kalo kiter boleh nampak, memang membunuh kutu ni jer la keje kiter. Oleh itu, kalo ada masa terluang rajin2 kan lah diri kiter menjemur tilah, toto di bawah matahari yang terik agar si kutu debu ni mati. Atau buka tingkap bilik agar cahaya matahari masuk ke bilik n secara tak langsung tilam kiter terjemur.

2. Bakteria di bulu kucing dan anjing

Yang ni pula bi…

Modelling

Image
Aku sangat kagum kepada insan yang punya ketinggian 170 cm ke atas. Dorang sangat beruntung dikurniakan sepasang kaki yang panjang. Aper je pakaian yang dikenakan mesti cantik. kalo g kedai pakaian, dress yang dah siap tu mesti panjang ikut saiz model, katenyer...pada aku kalo orang tinggi ni punya keyakinan yang tinggi. Cth. nyer kalo kat sekolah, kalo kiter tinggi dier lagi banyak rasa takut pada kiter berbanding kiter pendek. hehhehehh......errr...cana maksudnyer tu?? Maksud aku: contoh la, aku arahkan jangan bising, (aku kan pendek)...dier diam kejap, tak sampai 5 minit bising balik. berbanding kawan aku yang tinggi, dier arah jangan bising, satu masa tu budak2 diam n tekun buat keje.  Hebatnyer orang tinggi.

Ok, Keje aper yang sesuai untuk orang tinggi? Dulu aku minat ngan sorang mamat tu, badan dier tinggi gilerr......(aku memang minat pon ngan org tinggi. kalo dier main bola, aku salu dok tengok dier. wakakkaka........tapi dier keje sebagai warden penjara. ok la tu, sesuaikan..…

Budak Comel

Image
Comel kan budak ni? Muka ala2 Mat Salleh. Aku ajar PSK kat kelas ni. Kelas 1F. Aku SANGAT TIDAK BERMINAT mengajar PSK. Masuk sekolah baru ni, aku langsung tak diberi ngajar Pendidikan Seni Visual. Yang aku ajar Geografi n PSK (Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan). Geografi tu ok la, walaupun aku hanya sempat belajar sampai tingkatan 3 jer, ok tak pe aku boleh belajar balik. lagipun itu subjek teras n masuk PMR. Yang buat aku geram, (Geram dalam ati jer la, guru baru..harus terima semuanya walaupon pahit), aku dia bagi ngajo PSK, tapi banyak kelas yang tak dek cikgu PSV. Sedangkan dua2 pon tak masok PMR, dua2 pon elektif. uhhhh....tu pon nasib baik aku buat relief, ble la aku intai2 sket kat jadual induk. Kalo tak....haram aku tak taw. Rupenyer Mr. A (cikgunyer tak datang2 lagi tuh) ngajo seni.

ok membebel la pulak. sambung cite. Aku poning ngan budak ni. Student aku..... nama Syed Firdaus Syed Nasrin (bih kurang la nama aboh dier). Mula2 dulu aku tanya la soalan PSK kat dier, suh …

Coklat

Image
Ari ni tadi, masa 1, aku ader kelas dengan 1J. Biasa la awal masuk kls aku sibuk tengok nota budak2 takat maner nota yang aku bagi minggu lepas. Sekali baru aku TERperasan ader coklat kat atas meja cikgu. Aku cakap, " eh, coklat, sape punya ni"? aku ingatkan budak2 pagi yang tertinggal coklat. Dialognyer bih kurang cam ni la.....


1J: Syahirah bagi cikgu.
aku: Syahirah? kenapa? 
syahirah: sebab cikgu ajar saya.
aku: (still blurrrr......) errr...tapi kenapa?
syahirah: sebab esok saya dah nak pindah sekolah
aku: sekolah mana?
Syahirah: SMK Sains cikgu
aku: ooooo....tahniah la. terima kasih banyak2 syahirah. semoga kamu lebih cemerlang di SMS.
Meh tgk gambo aku n Syahirah. Untuk kenangan supaya aku tak lupa wajahnyer...


Rupa nyer, syahirah ni anak Kak Ramlah. Cikgu kat skola ni jugak. Tadi aku tanya, "kamu dapat aper Syahirah bagi?" "Dapat baju cikgu n coklat". Dalam hati kata banyak nyer duit dier. " mak abah syahirah keje apa?" " dier anak cikgu Ramla…

Sandi Macam Saya

Image
Aku memang salute la pada insan2 yang dilahirkan dengan jiwa, minda yang kreatif. kreatif n ada mesej postitif dalam karya drg. Ye la bukan sume orang yang boleh n ada/ memiliki/ dikurniakan bakat sebegini.

Aku salu dok tengok/perati lukisan2 orang. Contohnye macam Latif Maulana. (Sekadar mengambil satu contoh). Uhhh...lukisan dier tu, sebijik macam gambar betul yg diambi dgn menggunakan kamera. Realistik habis........aku memang tak boleh buat macam yang dier buat. uhhh......Penulis2 lagu, Pencipta puisi, penuis skrip semua nya hebat belaka.

Tapi tang ni aku tak faham. Lagu Tubik Masuk. Aku bukan la pencinta lagu2 irama dangdut....Tapi lirik lagu yang sedikit pelik, bak kata penulis blog Mynewshub: Syahril A. Kadir.




Tajuk lagu: Tubik Masuk. Dicipta menggunakan loghat Kelantan. Lebih kurang maksudnyer macam Keluar Masuk lah. Yang menariknyer sehingga kini lebih 100,000 orang telah menontonnya di Youtube. Lirik nyer memang bersifat lucah jika kita amati. Mula tu tak nampak mana yang luc…

Rumah Terbalik

Image
Aku ingat kat sabah tu je yg ader rumah terbalik, rupanyer sebelum ni dah ada di luar negara. Idea tu diambil dari luar negara. Aper pon tahniah pada Alexander Lee sbb mampu merelisasikan impiannya. Klo tak der kesungguhan n juga wang ringgit (off coz) xmungkin yer nyer terjadi. Jom kite tengok gambar2 rumah unik tuh....

Rumah 1


Dibina oleh tiga orang tukang kayu Jerman yang diketuai Gerhard Mordhorst bersama rakannya, Gesellse Splettstober dan Manfred Kolax mencipta sebuah rumah terbalik seberat 40 tan dekat sini.

Kediaman unik itu dicipta untuk sebuah zoo tempatan di Gettorf, 308 kilometer dari sini dengan mengandungi sebuah dapur, bilik mandi, bilik tidur dan ruang tamu yang disusun secara terbalik.

Bangunan kayu tersebut mencapai ketinggian lebih tujuh meter dan mengambil masa berbulan-bulan untuk disiapkan sebelum dibuka secara rasmi kepada orang awam

dikatakan, rumah itu mirip kisah daripada sebuah buku cerita kanak-kanak terkenal The Twits karya penulis British, Roald Dahl.

Ant…

Rahsia Sebalik Rahsia - Kasawari

Image

Kurus Keremping

Image
Ishhhh........Kurus + Kerempeng??? Lawa ker???? aku kadang heran apsal la org kemaruk nak kurus sangat, sangat, sangat kurus....Tak lawa okey......Kurus sket dah la. Muka tembam tu lagi comel n cute ok.....:)


Ni aku tebaca kat MyNewshub, pasal model Eropah Spangenberg,  paling kerempeng, saiz pinggang 20 inci, katanyer.  Perghhhh...kerengga pon kalah. aper lagi biola! Tapi dier sendiri tak suka tau, malah cuba berusaha seupaya daya untuk jd gemuk, tapi malangnyer tak berhasil. Sama seperti wanita2 yg dok diet2 nak kurus tak jugak kurus. Kakak aku la antaranyer. hehheh......




Spangenberg ni punya tinggi 170cm tp beratnyer hanya 38 kilogram!! perghhh...cane dier jalan ek? ader macam ranggka bejalan tak? Meh kiter skodeng usaha dier nak menggemukkan diri.

Menurutnya, dia makan tiga kali sehari termasuk makanan berlemak seperti kerepek, pizza dan kebab.


“ Nampaknya tidak seorang pun yang percaya, tapi setiap hari saya makan tiga kali sehari…coklat dan kerepek sepanjang waktu.
” Mungkin saya ha…

Ek Eleh

Apsal orang sebelah ni. Bukan main kuat lagi ko pasang radio....ke tergugat aku layan lagu rock kapak. Ek eleh salu tu aku tak kecoh pun ko pasang muzik kuat, itu tak campo lagi anak ko gilerrr meroyan, melalak tak tentu pasal, ketuk2 dinding segala....

Motosikal

Image
Ari tu aku cakap kat Erna.....

aku: "Er, ko tgk tu keta, perghhhh.....lawaaaaa".
Erna: ko ni suka sgt kete sportkan?
aku: suke gilerrr beb....aku ingat nak angkat 1 moto. Bukan aper supaya senang balik kg....hehhehe.erna: eh, saya pon nak beli
aku: jom nanti kiter tgk sama2.

*******************************************************************************
ari ni aku skodeng2 kat tenet, moto yg aku suka tu. Jom tengok..........


KAWASAKI ER6F (Full Fairing)


NINJA 250 R



Ader 3 warna. Pilih mana satu nak. Aku Hijau. Tapi ni dah lama. tp tetap cantik dr ER6F kat atas tu